MOBIL Parkolás

Parkoljon készpénzmentesen, applikációval!

Tájékozódjon itt a parkolás működéséről és elérhetőségeiről: Parkolási Iroda Hévíz | HÉVÜZ KFT.

Hírek, aktualitások

Képviselő-testületi ülés Hévízen
Február második keddjén tartotta meg munkaterv szerinti első ülését Hévíz város önkormányzat képviselő-testülete. Az ülésről Vértes Árpád polgármester távolmaradt, mert dr. Habsburg Ottó feleségének temetési szertartásán vett részt. Az ülést dr. Moll Károly alpolgármester vezette. Egy híján húsz napirendi pontot tárgyaltak az ülésen, melynek alaphangulatát a konszenzuskeresés adta meg.

Egy telekhatár rendezési és adás-vételi ügyhöz, valamint egy telekalakítási eljáráshoz kapcsoltan módosítottak az önkormányzat vagyongazdálkodási rendeletén. Mivel az éves parkolóbérletek érvényességi időpontján is változtatni kellett, ezért módosítottak a helyi parkolási rendeleten is. Papp Gábor javaslatát elfogadva döntöttek arról, hogy az éves parkolóbérletek február 10-étől érvényesek a Nagy autóparkolóban is. 410 ezer forint eredménnyel elfogadták a teljes önkormányzati tulajdonlású Aquamarin Szállodaipari Kft. 2010-es üzleti tervét. 205 ezer forintos veszteséggel pedig elfogadást nyert a Hévízi Televízió Nonprofit Kft. idei üzleti terve. Felhatalmazták a polgármestert, hogy a 2010. évi lakossági víz –és csatornaszolgáltatás központosított állami támogatására vonatkozó pályázat benyújtásához szükséges nyilatkozatot megtegye. Jóváhagyták a városközpont rehabilitációval érintett területekre tervezett egyedi gyártású víznyelő aknafedlap tavirózsa motívumának bronz és rézbetétes, „Hévíz 2010” felirattal ellátott kivitelezését. Elfogadták az Oktatási, Mûvelődési, Egészségügyi és Szociális Bizottságának 2006 – 2010. önkormányzati ciklusban végzett munkájáról szóló beszámolót is. A bérminimumot és a minimumbért érintő jogszabályi változás tette szükségessé a város közfoglalkoztatási tervének módosítását. Zárt ülésrészen végezetül két kérelemről tárgyaltak.

A 2010-es városi költségvetés megalkotása

Egyes államháztartási jogszabályok előírásai miatt szükséges volt a jelenleg érvényben lévő, az önkormányzat költségvetését megállapító és a költségvetés végrehajtásáról szóló önkormányzati rendeleteket hatályon kívül helyezni, és helyettük új rendeleteket alkotni. A költségvetési és zárszámadási rendelet szerkezetének, táblázatainak meghatározásáról is döntés született, de ezt megelőzően egyhangú szavazással elfogadták Hévíz idei költségvetését. A költségvetés összeállításánál figyelembe vették a jelenleg is tartó gazdasági visszaesést, valamint az állami támogatások mértékében történt változások hatását az önkormányzat életében. A helyi adók körében –az idegenforgalmi adót nem számolva- nem történt adómérték emelés. Az adóbevételek az óvatosság elvét figyelembe véve lettek tervezve. Az előző évi előirányzatok szinten tartására ügyelve fő cél volt a megvalósításra váró fejlesztések - köztük a belváros-rekonstrukció - fedezetének előteremtése. A jó színvonalú mûködés biztosítása mellett az idei év legfontosabb feladata a belvárosrehabilitáció biztonságos és jó minőségû megvalósítása lesz. A bevételi és kiadási előirányzat főösszegét 3 milliárd 667 millió 284 ezer forintban határozták meg. „A biztonságos mûködéshez a megfelelő forrás rendelkezésre áll, de szem előtt kell tartani az ésszerû és optimális gazdálkodást” –derül ki a költségvetés megállapításával kapcsolatos napirendi pont összefoglalójából. Mint a szakanyag leírja: az összeállított rendelettervezet mûködési hitel felvétele nélkül biztosítja a polgármesteri hivatal és az intézmények megfelelő színvonalú mûködését. A kötelezően előírt és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges szakmai jogszabályok viszont rendkívül nehéz terhet rónak a hévízi önkormányzatra is, megfelelő nagyságú forrás biztosítása nélkül. A város idén várható gazdálkodási lehetőségeiről az ülésen dr. Moll Károly adott tájékoztatót. Mint az alpolgármester utalt rá, bevételek jogcímén 269 millió az előirányzat. A helyi adóbevételek tekintetében 749 millió forint a terv. Tavaly 802 millióra, idén csak 530 millió forint állami támogatásra számíthat a város. A kiadásokat számba véve az alpolgármester említést tett arról, hogy központi forrás hiányában általános bérfejlesztéssel nem tudnak számolni, de a törvényben előírt jubileumi jutalmat, soros előrelépés bérfejlesztését megadják csakúgy, mint a megszokott természetbeni juttatásokat. Személyi juttatásokra 898 millió forint került tervezésre. Az előző évivel azonos nagyságrendben tudnak fedezetet teremteni a civil szervezetek támogatására és a szociális juttatásokra is. A mûködéshez szükséges létszámkeretet 308 főben határozták meg. Dömötörfy József könyvvizsgáló szerint a költségvetési rendelettervezet előterjesztése a vonatkozó előírásoknak megfelelően történt, tartalma összhangban van a jogszabályi követelményekkel. A bevételi és kiadási oldal egyensúlyára maximálisan figyelő, hitelfelvétel nélküli, az előző évek precíz gazdálkodásából eredően a kellő takarékosságot is szem előtt tartó költségvetést sikerült alkotnia az önkormányzatnak.

A helyi adókról szóló rendelet

A testület elé beterjesztett helyi adó rendelet a meglévő adórendelethez képest nem tartalmaz szigorítást, mértékváltozást, de még a meglévő kedvezményeken sem változtat. Az adózók részére nem ír elő új kötelezettséget, nem változtat az eddigi eljárásrenden. A hatályos adórendeletből átveszi az önkormányzat által szabályozott rendelkezéseket, kihagy azonban minden olyan rendelkezést, melyet felsőbb szintû jogszabály már szabályoz. A helyi adók tekintetében a testület egyetértését adta az elektronikus ügyintézés megvalósításának előkészítésére és bevezetésére. A hivatal jóváhagyott informatikai stratégiájába az elektronikus ügyintézés fejlesztése beleilleszkedik. A január elejétől mûködő iratkezelő rendszer megteremti az iratok elektronikus fogadásának és kezelésének technikai feltételrendszerét. Az új ügyintézési módszer bevezetése jelentős előnyöket adhat mind az ügyfélnek, mind a hivatalnak. Az e-közigazgatás kiszélesítése többletszolgáltatás lehetőségét kínálja az ügyfeleknek –erősítette meg a jegyző.

Segíteni a nehéz helyzetbe került lakás-hiteleseknek

A gazdasági-pénzügyi válság következtében átmenetileg nehéz helyzetbe került személyek lakáshitel-törlesztésének támogatását segíti a rendelet, amit azért alkottak, hogy a bajba kerültek, lakóingatlanukat megtarthassák, fizetőképességüket helyreállíthassák. A fenti cél megvalósítására a város ötmillió forintot különített el az idei költségvetésében. A vitában segítőkészségét tanúsítva szinte minden képviselő felszólalt. Az elfogadott javaslat alapján azon személyek, családok jogosultak támogatásra, akiknek a lakáscélú kölcsönszerződése 2008. szeptember 30. napját megelőzően jött létre, nincs hat hónapnál régebbi törlesztési díjhátralékuk, a lakáscélú kölcsön biztosítékául szolgáló lakóingatlanban élnek, ezen ingatlanon kívül egyéb lakóingatlannal, illetve üdülővel nem rendelkeznek. A lakóingatlanban élők szálláshely-értékesítéssel nem foglalkozhatnak. A kölcsönnel terhelt lakóingatlan összes alapterülete nem nagyobb 120 m2-nél. Az első 24 hónapban az adós helyett az önkormányzat vállalja a törlesztést, majd további 60 hónap áll rendelkezésre a kölcsön visszafizetésére. Az adós abban az esetben jogosult támogatásra, amennyiben a támogatási igény benyújtását megelőző hónapban a lakáscélú kölcsön törlesztő-részének és a háztartás nettó havi jövedelmének a hányadosa legalább 25 %-kal meghaladja a lakáscélú kölcsön 2008. szeptember havi törlesztő-részletének és a háztartás 2008. szeptember havi nettó jövedelmének a hányadosát. A támogatás kamatmentes kölcsön formájában kerül biztosításra, a folyósítás időtartama legfeljebb 60 hónap lehetne. A támogatás összege a kérelem benyújtását megelőző hónap, valamint a tavalyelőtt szeptember havi lakáscélú kölcsön törlesztő-részletének különbsége, de maximum havi 30.000 forint. A támogatást havi részletekben, legkésőbb 60 hónap alatt kellene visszafizetni. A rendeletet fél év múlva felülvizsgálják azért is, mert jelen pillanatban megbecsülni is nehéz azok számát, akik élni fognak az önkormányzati segítséggel.

Pályázat benyújtása óvodabővítésre

A bölcsőde beruházással együtt járó Sugár utcai óvoda bővítéséről még tavaly, decemberi ülésén döntött a képviselő-testület. Januárban az önkormányzati minisztérium kiírásában megjelent egy közoktatási intézmények infrastrukturális fejlesztését célul kitûző 3600 millió forint keretösszegû pályázat, amelyen feltétlenül érdemes elindulnia a kisvárosnak, hisz Hévíz valamennyi pályázati feltételnek megfelel. Az óvoda épület nyugati épületrészét bővítenék mind az északi, mind a déli oldalon. Előbbi helyen a gazdasági helyiségek: hulladéktároló, mosókonyha, sószoba, raktárhelyiségek; utóbbi szárnyában előtér, tornaszoba, szertár és szélfogó kerülne kialakításra. Az épület a jelenlegi bruttó 700 m2 helyett 845m2 nagyságúra nőne. A bruttó közel 61 milliós beruházás a maximális 20 millió forint pályázati támogatási összeg mellett mintegy bruttó 41 millió forint önerőt igényel. A pályázat beadásáról egyhangú döntés született.

(Forrás: A Városháza sajtóreferense)