A mûvelődési intézménynek és a marketing egyesületnek még jobban össze kell fognia, hogy hasonló „programhiány” ne vegye el a kikapcsolódást is kereső vendégek kedvét. A képviselők egy része az október 23-ai városi ünnepség szónokának ünnepi gondolatait választási beszédként értékelték. A polgármesteri reagálás szerint a két politikai oldal vezető személyiségei mindig egyforma arányban kaptak és kapnak lehetőséget az állami –és nemzeti ünnepeinken gondolataik tolmácsolására. A helyi közélet vezéralakjaitól sem zárják és zárták el az ünnepeken való szereplés lehetőségét. Az összefogás és béketeremtés erejét hirdető polgármester úgy látta: csak az a település lehet sikeres, amelyik távol tartja magát a pártoskodó belviszályoktól. Egy közelmúltbeli városközponti rablás körülményeit felemlegetve Gelencsér János továbbra is megkérdőjelezte a közbiztonsági bizottság létjogosultságát. Reagálásképpen a polgármester és a közbiztonsági bizottság elnöke jelezte, csaknem két évtizede nem fordult elő erőszakos bûncselekmény a településen, illetve az 1994-ben alakult bizottság tavaly és idén is 27-27 olyan határozatot hozott, amit a testület által elfogadva a városlakók biztonságát szolgálta. A rendőrség pedig, még Hévízen is képtelen arra, hogy minden lakás, vagy üzlet elé posztoló rendőrt állítson.
Zárt ülésen történt
A testület a város parkolási rendszerének üzemeltetésére kiírt ajánlattételi eljárást eredménytelennek nyilvánította, és a GAMESZ-t bízta meg, hogy a vonatkozó önkormányzati rendelet érvényesítésével november elsejétől 2009. március 31-éig, a parkolás rendszerét üzemeltesse. A GAMESZ létszámkeretét az üzemeltetés időtartamára öt fő munkavállalóval megemelték. Az üzemeltetés költségeit a GAMESZ-nak a parkolórendszer bevételeiből kell fedeznie. Az üzemeltetés feltételrendszerének újbóli vizsgálatát, és az esetleges új pályázati kiírás részleteit a januári soros ülésen veszik elő ismét.
Elfogadva a 18,6 millió forintos vállalási díjat, a József Attila utcai Egészségügyi Alapellátási Intézmény akadálymentesítési munkáinak elvégzésére kiírt ajánlattételi eljárás nyerteseként a keszthelyi „Szabó és Társa” Kft.-t hirdették ki.
A költségvetés végrehajtásáról
A gazdálkodás kiegyensúlyozott volt, likviditási problémák nem merültek föl, már csak erre való hivatkozással is a testület egyhangúlag elfogadta az önkormányzat 2008. I-III. negyedévi gazdálkodásáról szóló beszámolóját. A jóváhagyott költségvetési szakfeladaton elszámolható bevételi főösszeg 2 milliárd 903 millió 638 ezer forint, a kiadási főösszeg 23 millió forinttal több, a hiány finanszírozása értékpapír eladásából származó bevétellel történik. Az előterjesztés részletesen tartalmazta a helyi önkormányzat költségvetési előirányzatainak időarányos alakulását, a tartalék felhasználását, a költségvetés teljesülésének alakulását. Az önkormányzat közel 3 milliárd forint bevételt tervezett a 2008-as évre, aminek időarányos része: 2 milliárd 180 millió forint szeptember 30-áig realizálódott. Mind az állami támogatások mind a helyi adók is a tervnek megfelelően csordogáltak. A kiadást is 3 milliárd forint összegûre tervezték, a tényleges kiadás esetében megtakarítás mutatkozik, a teljesülés 65 százalékos. A mûködési kiadások is a terveknek megfelelően alakultak. A fejlesztések, és beruházások vonatkozásában némi lemaradás mutatkozik. Ennek oka a pénzszemléletû gazdálkodás. Van olyan beruházás ugyanis, ami mûszakilag ugyan megvalósult, de a beruházás ellenértéke még nincs kifizetve, ezért teljesítésként nem jelenik meg a kiadások adatsoraiban.
A parkolási rendelet módosítása
A KRESZ-szabályainak való megfelelés, illetve a parkoló-rendszer üzemeltetőjének megnevezése miatt vált szükségessé a fürdőváros közterületein a jármûvel való várakozás rendjéről szóló helyi rendelet módosítása. A rendeletben szereplő KRESZ-táblákra történt hivatkozás több okból is félreértésre adhat okot. A „Várakozóhely” jelzőtábla csak a következő útkereszteződésig érvényes, így újabb jelzés híján a soros útszakasz nem számít fizető övezetnek, jóllehet a rendelet mellékletében meg vannak határozva azon övezetek, ahol a parkolás díjköteles. A „Várakozási Övezet”, illetve a „Várakozási Övezet vége” táblák kihelyezésével a gépjármûvek üzembentartója már nem hivatkozhat a KRESZ-szabályokra, és a rendelet módosításával már senki sem mentesülhet a fizetési kötelezettség alól.
Pályázik a Brunszvik ovi
Határoztak arról, hogy a Nyugat-dunántúli Regionális Operatív Program keretében „közoktatási infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztése” tárgyú pályázati kiírásra a Brunszvik Teréz Óvoda infrastruktúrájának és szolgáltatásainak fejlesztése címmel benyújtott és a közremûködő szervezet által befogadott pályázatát továbbra is fenntartják. Mint ismeretes, a szakmai értékelés során a benyújtott pályázat elérte ugyan a megfelelő pontszámot, azonban forráshiány miatt elutasításra került. Egy új NYUDOP-os pályázat keretében, a forráshiány miatt elutasított pályázatok projektgazdáinak változatlan tartalommal lehetősége nyílt vissza nem térítendő támogatás elnyerésére. Az Európai Regionális Fejlesztési Alap 3,1 milliárd forintos keretéből szeretnének elnyerni 150 millió forintot az óvoda Sugár utcai épületének 209,6 millió forintba kerülő bővítésére.
Új tag a közbiztonsági bizottságba
Gelencsér János képviselő még szeptember végén kelt beadványában jelentette be, hogy lemond a Közbiztonsági Bizottságban betöltött tagságáról. A törvényi rendelkezés alapján a bizottságok összetételénél figyelemmel kell lenni a képviselő-testületi és nem képviselő-testületi tagok –külsős tagok- arányára. A képviselő-testületi tagoknak többséget kell alkotni az adott bizottságban, így az önkormányzati képviselők köréből kellett új tagot választani. A megüresedő bizottsági tag helyébe, a Gelencsér Hédi bizottsági elnökkel történt egyeztetést követően, Lázár Lászlót választotta a testület.
Vegyestüzelésû mozgókonyha
Hévíz polgármestere a közelmúltban levélben kérte a Honvédelmi Minisztériumot, hogy az önkormányzat részére biztosítsanak egy, a honvédség készletéből kivont 69 M típusú vegyestüzelésû mozgókonyhát. A kért vagyontárgyat helyi közmûvelődési feladatok ellátásához, a szabadidő kulturális célú eltöltéséhez, a saját, illetve a térség katonai hagyományőrző csapataival közös rendezvényeken történő használatra akarja megszerezni a kisváros. A mozgókonyhát a városi megemlékezések, ünnepségek résztvevőiként is elhíresült, tapolcai hagyományőrzők is igénybe vehetik majd. A testület úgy kérte a Magyar Vagyonkezelő Zrt. engedélyét a mozgókonyha tulajdonjogának ingyenes átruházására, hogy a tulajdonba adással felmerülő költségek megtérítését felvállalta.
HIGYÁMI létszámkeret módosítás, és pianínóvásárlás
A testület a Hévízi Illyés Gyula Általános és Mûvészeti Iskola (HIGYÁMI) létszámkeretét november elsejétől 64,5 főben állapította meg. A létszámkereten belül a pedagógusok létszáma 30 főről 32,5 főre emelkedik úgy, hogy a létszámemelkedésből adódó kiadásokat az iskola 2008. évi költségvetése fedezi. A testület engedélyezte az iskola részére egy bruttó 499 ezer forintba kerülő, kedvezményes áron kínált pianínó beszerzését is, amelynek fedezetét az iskola dologi kiadásának átcsoportosításával biztosították. A hangszert a városháza konferenciatermében helyezik el.
Belső ellenőrzési munkaterv
Törvény írja elő, hogy november 15-éig, az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek pénzügyi-gazdasági ellenőrzéséről munkatervet kell készíteni, amelyet a testület hagy jóvá. Tavalyelőtt a képviselők már elfogadták a stratégiai ellenőrzési tervet, és a 2007-2010-es esztendőkre szóló, középtávú tervet. A pénzügyi kontroll tárgyát, jellegét, időtartamát intézményenkénti bontásban egy évekre lebontott, kockázatelemzéssel alátámasztott melléklet tartalmazza. Az operatív gazdálkodási szabályok betartása a kockázatelemzés szempontjából kiemelt ellenőrzési terület. A 2009-es évre várható, hogy a külső kockázati tényezők jelentős és előre nem prognosztizálható hatást gyakorolnak az önkormányzat mûködésére. A nemzetgazdasági folyamatok (kamatláb-változás, infláció), a jogszabályok változása jelentős kockázati tényezőként esnek latba. A központi támogatás csökkenését a saját bevétel növelésével, az intézményi kiadások racionalizálásával, a rendelkezésre álló erőforrások felhasználásának ésszerûsítésével lehet ellensúlyozni. Jövő évben az ellenőrzések kiemelt területei lesznek a szabályzatok aktualizálása a felsőbb szintû jogszabályoknak megfelelően, az érvényes szabályzatok betartása a mindennapi gyakorlatban, a beszerzések lebonyolításának szabályszerûsége a közpénzek ésszerû és takarékos felhasználásának szem előtt tartásával. A polgármesteri hivatalban, a következő esztendőben megtörténik majd az adóügyi dolgozók érdekeltségi alapképzése, a mérlegtételek leltárral történő alátámasztása és a FEUVE-rendszer kontrollja. Jövőre a GAMESZ-t, a Bibó AGSZ-t, valamint a Teréz Anya intézményt ellenőrzik.
Az önkormányzat pályázati tevékenységének értékelése
A különféle pályázatok előkészítéséből adódó sokrétû feladatok megfelelő színvonalú és koordináltságú elvégzésére még tavasszal alakult meg a hivatalban a projekt és pályázat-előkészítő munkacsoport. A team folyamatosan figyeli, elemzi és a testületnek bemutatja, a fürdőváros számára szóba jöhető pályázatokat. A tavaly novemberi előterjesztésben tíz EU-s lehetőséget mutattak be, majd áprilisban újabb hármat. A testület által jóváhagyott összes, a Gazdasági Ciklusprogramban és a Településfejlesztési Koncepcióban meghatározott fejlesztési irányokkal harmonizáló pályázatot határidőben benyújtották. Külső pályázatíró cégek bevonása is megtörtént, ám ennek ellenére a bekért dokumentációk elkészítése, a projektekkel kapcsolatos információadás jelentős többletfeladatot jelentett. Elkészült az egyes pályázatok kötelező alapelemeként nyilvántartott Integrált Városfejlesztési Stratégia, az Antiszegregációs Terv, a Közoktatási és Esélyegyenlőségi Terv is. A pályázatok bírálata a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által meghatározott menetrend szerint történik. A szükséges hiánypótlások is mindig megtörténtek. A tavaly és az idén a polgármesteri hivataltól benyújtott és elbírált, jelentősebb nyertes pályázatok között szerepel az orvosi rendelő akadálymentesítése 7,7 millió, a Széchenyi szobor megvalósítása 3,0 millió, a Hunyadi-Martinovics utcák útburkolatának megerősítése 6,6 millió forint összegben. Esélyegyenlőségi felzárkóztatásra 110 ezer, közmûvelődési érdekeltségnövelésre 175 ezer forintot nyert a város. Mindösszesen 17 millió 768 ezer forint érkezett a különféle pályázatok révén. A Gróf I. Festetics György Mûvelődési Központ kulturális programok, fesztiválok támogatására, art besorolású filmek vetítésére, a Fontana Mozi digitalizálására, a filmszínház közönségkapcsolatainak fejlesztésére 6,5 millió forintot nyert.
A folyamatos pályázatfigyelés, a pontos tájékoztatás, a gondos előkészítés és koordináció, a határidőkre történő benyújtás ellenére napjainkig csak szerény, 24,3 millió forint összegû eredmény született - vélekedett írásos kiegészítésében a Településfejlesztési, Természet- és Környezetvédelmi Bizottság. A jobb hatásfokú pályázati tevékenység –szerintük- csak az eddigieknél szervezettebb munkával, az aktuális, kapcsolódó feladatok soron kívüli biztosításával, folyamatos vezetői szintû érdekérvényesítéssel együtt képzelhető el.
Helyi adók, adóigazgatási feladatok
Közismert, hogy a helyi adóztatás szabályait a képviselő-testület határozza meg. A testület egy többször módosított rendeletében szabályozza a helyi adóztatást. Hévízen építményadó (ÉPA), idegenforgalmi adó (IFA) és iparûzési adó (IPA) került bevezetésre.
Az ÉPA esetében 2008-ban 550 Ft/m2-ről 600,- Ft/m2-re emelkedett az adómérték. A törvény által megengedett 1.083,-Ft/m2. A fürdővárosban, a közeljövőben nem várható az adóköteles ingatlanok számának növekedése, jelenleg nincs információ jelentős beruházásról. Az adóbevallások alapján jelenleg adóztatott alapterület 512.522 m2, ebből az adómentes ingatlanok alapterülete 227.316 m2. Az építményadó hatálya alá 3858 adózó tartozik 6288 adótárggyal. Tavaly a 150 milliós tervezett előirányzat helyett 151.370.000 forint volt a ténylegesen befolyt összeg. Idénre a bevételi előirányzat 162 millió forint, ebből szeptember 30-ig majd 149 millió már megérkezett az önkormányzat célszámlájára. A várt bevétel a még nem esedékes tartozások befizetésével, valamint a folyamatban lévő behajtási eljárások eredményeképpen bizonyosan teljesülni fog. Jövőre hazánkban lényegesen megváltozhat az adó kiszabásának rendszere, ugyanis lehetőség nyílik az érték alapú adóztatás bevezetésére. Az érték alapú ingatlanadó lényege, hogy az adó alapja nem az alapterület, hanem a számított érték, ami lehetőleg megközelíti a forgalmi értéket. Az új rendszerben az ingatlanok értéke összehasonlítható lesz, a nagyobb értékû után arányosan több adót kell fizetni. Az ingatlanadózás szisztémájának ilyen változtatását a jövő év januárjától még nem tervezi a testület.
Az IFA fizetésének kötelezettsége az önkormányzat illetékességi területén legalább egy vendég-éjszakát eltöltő magánszemélyt terheli. A szállásadó beszedi és befizeti vendégei helyett az adót. Az IFA maximális mértéke 361 forint lehet személyenként és vendégéjszakánként, mértéke idén Hévízen 360 forint volt. Szeptember 30-ig az idénre tervezett 265 milliós bevételi összegből 197,6 millió folyt be, az előirányzat csaknem 75 százaléka. Az éves előirányzat teljesülését a szeptember, október hónapban eltöltött vendégéjszakák utáni befizetés határozza meg. Az állami költségvetésből a továbbiakban is kettő forint támogatás lesz biztosított az IFA bevétel minden egy forintja után.
Az IPA szabályai alapvetően nem változtak idén, az előirányzat 98,94 százaléka már befolyt, így a bevétel jelentősen meg fogja haladni az előirányzatot. A tavalyi bevétel növekedés hatása idén duplán érződik. A vállalkozók jövedelmezőségi adatai jelentősen romlottak 2007-hez képest, ezért jelentős IPA bevétellel már nem számolnak az év hátralévő részében, jövőre pedig ebben az adónemben jelentős visszaesés prognosztizálható. A feldolgozott bevallások alapján közel 1300 adóalanyt tartanak nyilván. Jövőre változik az adóelőleg fizetésének szabálya.
Nem a helyi adók körébe tartozik a gépjármûadó, de a befolyt összeg a helyi önkormányzat bevételét gyarapítja. Huszonhét híján kétezer adóztatott gépjármû után keletkezik ilyesfajta fizetési kötelezettség. Az első ¾ év bevétele 34,6 millió forint volt, ami az előző évi hasonló időszak adatait kismértékben meghaladta.
Huszonkét fizetésre kötelezettől 2008-ban 231 ezer forint folyt be talajterhelési díj jogcímén. A talajterhelési díj nem helyi adó, de a beszedése, és az ehhez kapcsolódó eljárások lefolytatása a helyi adóhatóság feladatát képezi.
Meglepő, de luxusadó fizetési kötelezettség alá mindössze egyetlen darab ingatlan esik Hévízen. E jogcímen adóbevételt 2008-ban még nem könyveltek el.
A helyi adóhatóság szedi be a külső szervek megkeresése alapján az adók módjára behajtható köztartozásokat. Az év folyamán eddig 92 adózót szólítottak fel a pótlék, adóhátralék és bírság kifizetésére.
A hivatal adócsoportjának feladatellátását függetlenített belső ellenőr is vizsgálta. A vizsgálati jelentés alapvető, vagy súlyos hiányosságot nem állapított meg. Az önkormányzat adózással kapcsolatos feladatellátása megfelelő színvonalon mûködött.
(Forrás: Nemes Norbert sajtóreferens)