- A hévízi Óvodapedagógiai Napokra próbálunk mindig olyan témákat válogatni, ami a kollégákat érdekli, szakmai tudásukat fejleszti. Fontos, hogy minél többen jöjjenek a környékünkről szakemberek, a mostani rendezvényre is 75-en érkeztek három megyéből. Somogy, Zala és Veszprém megye óvodapedagógusai képviseltették magukat a szakmai napon- nyilatkozta Péterné Bakos Mariann óvodavezető, a szakmai nap főszervezője. - Azért választottuk a mostani témaköröket, mert nagyon fontos, hogy az iskolába valóban iskolaérett gyerekek menjenek és olyan szaktekintély, mint Kulcsár Mihályné, erről és a tanulási zavarok megelőzéséről is sok értékes információt tud számunkra nyújtani, hiszen ő ennek a gyakorlati oldalát is ismeri, óvodás és iskolás gyermekkel is foglalkozik.
- Előadásomban kifejtettem az óvodás kornak a jellemzőit, hogy mi az, amit el lehet várni egy óvodás gyermektől, mit nem, illetve, hogy hová kell eljutnia 6 éves korban a gyermeknek, hogy nyugodtan beülhessen az iskolapadba. Foglalkoztam az idegrendszerrel és a mozgásfejlődéssel, mivel a kettő összefügg. Ha nem érnek be az idegrendszer egyes struktúrái, akkor az milyen tünetekkel jár. A kisgyermek nem azért nem fogad szót és nem azért nem csinálja, amit várnak tőle, mert nem akarja, hanem egyszerûen nem tudja. Ha éretlenek az egyes területek, akkor nem tud az életkorának megfelelő válaszreakciókat adni a világ kihívásaira. Például a figyelem a leggyakoribb probléma; a gyermek nem tud figyelni, hiába próbál, s ez az éretlenségnek köszönhető. Vagy nem azért nem tart rendet maga körül, mert nem akar, hanem mert még nem tud, egyszerûen nem látja át a teret, az ő számára ez egy nagy káosz. Ezért őt büntetni vagy szidni nem nagyon jó, mert csak ellenállást szül, jobb meg semmi nem lesz tőle. Azért azt is el kell mondanom, hogy ez nem is a szülők hibája - mondta Kulcsár Mihályné.
- A gyermek például nem azért nem ismeri a színeket, mert a szülő nem tanította meg, hanem egyszerûen az idegrendszeri struktúrái éretlenek még, hogy megtanulja. Ebbe a problémába nagyon gyakran belefutnak az óvónők is.
Különböző fórumok vannak, ahová fordulhatnak az óvónők és a szülők is: az első lépés többnyire a nevelési tanácsadó, ahol a gyermeket nagyon alaposan megvizsgálják és tesznek javaslatot arra vonatkozólag, hogyan tovább. Mozgásterapeutaként arra esküszöm, hogy a nagyon pontosan célzott mozgásokkal lehet beérlelni az idegrendszeri struktúrákat. Az iskola érettségig eljutni normál esetben nem túl bonyolult feladat. Ha a gyermek mindent megkap születésétől kezdve, amire szüksége van, akkor 6-7 éves korára iskolaérett lesz minden különösebb beavatkozás nélkül. Csak az a baj, hogy ebben a mai világban nem nagyon kapnak meg mindent a gyerekek, mert megváltoztak a nevelési szokások, tehát már csecsemőkortól nem mûködik a dolog. Nagyon nagy divat lett például, hogy bébi hordozóban tartják a gyermekeket. Ez részben jó, mert a gyerek az édesanya közelében van, részben nagyon rossz, mert abban aztán nem tud mozogni, tehát már éretlenséggel indul az élete - tette hozzá a fejlesztőpedagógus.