Vita, majd konstruktivitás
„Döntések a Hévízgyógyfürdő Kht.-ről a nyilvánosság kizárásával –Herdálják a közvagyont ?!” - címmel még augusztus 18-án tartott sajtótájékoztatót a Sikeres Hévízért Önkormányzati Képviselő Csoport nevében Papp Gábor és Füzesi Lászlóné. A sajtótájékoztató előzménye, hogy a hónap közepén tartott rendkívüli képviselő-testületi ülést az önkormányzat, melynek egyik napirendi pontja a Hévízgyógyfürdő kht. taggyûlésének zárt formában tárgyalt előkészítése volt. Az ülés zárttá nyilvánítása miatt négyen - Papp Gábor, Füzesi Lászlóné, Gelencsér János és Gelencsér Béla - a kivonulás mellett döntöttek. Az augusztusi testületi ülés napirendjeinek tárgyalását megelőzve azután több mint egy órás vita alakult ki, melynek részeként a gyógyfürdőkórház főigazgatója, a kht. stratégiai igazgatónője és a polgármester is részletesen megválaszolták a sajtótájékoztató írásos változatában „lebegtetett”, a közvagyon herdálására utaló kérdéseket, tételesen cáfolva szinte minden egyes, a sajtótájékoztatón bejelentett, a fürdővárosra és kórházra nézve is különösen hátrányos és negatív tartalommal bíró állításokat, kijelentéseket. A napirendek tárgyalása után a határozatok, beszámolók, tájékoztatók elfogadása szinte automatikus egyhangúsággal történt.
A lejárt határozatok végrehajtásáról
A napirend részeként a fürdővárosból Keszthelyre beközlekedő iránybuszok bevezetése ellen emelt szót, a helyi vállalkozók érdekeit védve: Vértes Árpád, Naszádos Antal, Papp Gábor, Gelencsér Béla és Lázár László is. Mint elhangzott: a probléma lezárásához minisztériumi állásfoglalásra is szükség van.
A lejárt határidejû határozatok végrehajtásáról szóló jelentésből a képviselők tudomást szerezhettek arról, hogy a képviselő-testület támogatta a Hévízért Városvédő, Fejlesztő, Kulturális Egyesületnek a Balaton Kiemelt Üdülőkörzetben civil szervezetek számára, környezetvédelmi fejlesztések finanszírozására kiírt pályázaton való részvételi szándékát. Vállalták a közremûködést az egyesület által fontosnak tartott projekt kiválasztásában és a kapcsolódó költségvetés elkészítésében. A testület a pályázathoz kétmillió forintos önrészt biztosított az idei évi költségvetési céltartalék pályázati alapjának terhére. A projekt megvalósításához az egyesület rendelkezésére bocsátottak egy önkormányzati tulajdonban álló ingatlant is. Mind a hivatal, mind a GAMESZ közremûködik a pályázat kidolgozásában.
A két ülés között történt fontosabb eseményekről szóló írásbeli tájékoztatóból a testület egyebek mellett tudomást szerzett arról, hogy júliusban több oroszországi régió városvezetői és turisztikai szakemberei érkeztek Közép-európai tanulmányútjuk részeként Magyarországra. Az út része volt a gazdasági téren kiemelkedően sikeres Hévíz város mûködésének megismerése. A találkozó –amely mind a közvetlen turisztikai kapcsolatokra, mind a fürdőváros jó hírnevére pozitívan hat – résztvevői információkat szereztek a város és a gyógyfürdő gazdálkodásáról.
A Magyar Mûvelődési Intézet és Képzőmûvészeti Lektorátus a Reneszánsz Év jegyében kiírt pályázaton hárommillió forintos támogatásban részesítette az önkormányzatot a Marton László szobrászmûvész által készítendő gróf Széchenyi István egészalakos szobrának megvalósításához. Az ülésen a polgármester bejelentette: a szobor felállításához hiányzó 2 millió forint előteremtését a gyógyfürdőkórház vállalta. Az Önkormányzati Minisztérium szakállamtitkársága pedig arról küldött örömteli értesítést, hogy „ a Balatoni Turisztikai Régió ismertségét növelő turisztikai marketingeszközök és településközeli turistautak felújításának támogatása” címmel kiírt pályázati felhívásra benyújtott „Hévíz Termálvölgy” kiadvány a bíráló bizottság szerint 945 ezer forint támogatásra érdemes. Az állami ünnepünk alkalmából a fővárosi Stefánia Palotában Vértes Árpád polgármester részt vett a Honvédelmi Minisztérium központi díjátadó ünnepségén, ahol átvehette a „Honvédelemért Kitüntető cím II. osztálya” rangos elismerést, amelyet a honvédelem támogatása érdekében végzett tevékenység elismeréseként adományoztak.
Rendeletmódosítás „kukaméret egyezőség” miatt
A Zöldfok Zrt. közszolgáltató a szolgáltatás díját a helyi rendeletben meghatározottak szerint számlázza ki a hévízi ingatlantulajdonosoknak családi házaknál egy darab 110 literes, társasházak esetében lakásonként egy darab 60 literes gyûjtőedényzetnek megfelelő hulladékmennyiség kihelyezésével számolva. A szolgáltató központi 1100 literes edényzetben összegyûjtött hulladékot is elszállítja, mert a szállítóeszközük erre is alkalmas és ez nem befolyásolja a díjat. Ezt a szállítási gyakorlatot, ügyfélpanaszra vizsgálta meg a Nyugat-dunántúli Regionális Közigazgatási Hivatal Zala Megyei Kirendeltsége Törvényességi Osztályának területfelelőse, aki kérte, hogy a helyi közszolgáltatási rendeletbe, a kialakult gyakorlat és egyértelmûség miatt, kerüljön beépítésre az 1100 literes gyûjtőedényzet kihelyezésének lehetősége a társasházak részére. Így az egyes közszolgáltatások kötelező igénybevételéről szóló önkormányzati rendelet az alábbi mondattal egészült ki: A társasházak egy központi 1100 literes edényzetet is alkalmazhatnak a hulladék gyûjtésére.
A vagyongazdálkodási rendelet módosítása
A testület korábban hozott határozataival a városban utcákat, tereket nevezett el. A névváltozásokat a földhivatali határozatok alapján a vagyonrendeletben több közutat, közterületet, járdát érintően, az ingatlan neveinek változása miatt is módosítani kellett. A Palace Hotel telkét és önkormányzati appartmanjait is értékesítették, így azon ingatlanokat is ki kellett vezetni a vagyoni körből. Az egészségügyi alapellátás tevékenységének helyet adó orvosi rendelő, mint intézmény a korlátozottan forgalomképes törzsvagyoni körbe tartozónak minősítetett; az Attila utcai régészeti romkert lelőhelyet pedig a „forgalomképtelen törzsvagyon” nyilvántartásba vezették át. Kisebb változások történtek a Sugár utcai óvoda területével határos önkormányzati tulajdonú közpark területét és besorolását érintően, illetve a 76-os főút, várost elkerülő szakaszának megvalósításához szükséges önkormányzati tulajdonú területek ingatlan megosztással állami tulajdonba kerüléséről is rendelkeztek.
Az önkormányzat költségvetésének első félévi végrehajtása
A költségvetési rendelet szerkezetének megfelelően, a pénzügyi mérleg alapján került összeállításra az önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szóló beszámoló. Mint az a képviselők elé került szakanyagból kiderült: a felhalmozási -és tőke jellegû bevételek lényegében időarányosan realizálódtak. Az intézményi mûködési bevételek a módosított előirányzathoz képest 54 százalékban teljesültek. A helyi adók esetében az idén június 30-ig befolyt bevétel 41,8 millió forinttal meghaladta az előző évi arányos időszak bevételét. Építményadóból 15,8 millió forinttal több adó folyt be, mint a tavalyi hasonló időszakban. Az adómérték változás és a mennyiségi növekedés mellett, a befolyt adóra kedvező hatást fejtett ki az adóalanyok hatékony felderítése. Iparûzési adó esetében az előző évihez képest 25,6 millióval többet sikerült beszedni. A teljesítés a tervezetthez képest ötven százalékos. Az idegenforgalmi adóból befolyt összeg is időarányosnak tekinthető. Az adómérték emelkedés a múlt évhez képest hét százalékos. Ez nem tükröződik a bevétel összegén. Az elmaradásra részbeni ok lehet, hogy a város egyik adóalanya az első félévben esedékes, 5555 adóköteles vendégéjszakát jelentő, 2 millióra rugó adóját némi késéssel, csak június 30-a után rótta le. A gépjármûadó 53 százalékban teljesült, nem úgy a 100 millió forint feletti ingatlannal rendelkező magánszemélyekre kirótt luxusadó. A tervezett 103 ezer forintból befizetés még nem teljesült. A normatív –és kötött állami támogatások folyósítása időarányosnak tekinthető. Az önkormányzati szintû kiadások összege 1 milliárd 137 millió 118 ezer forint volt. Az összegben szerepel a felújításra fordítható összeg, amely magában foglalta: az önkormányzati intézmények akadálymentesítését, a Hévíz gyógyhely városközpont rehabilitációjának előkészítését, köztéri játszótér megújítást, a Hunyady - Martinovics utcák burkolatának megerősítését, a TV-épületének modernizálását. Az egész esztendőre szánt 219 millióból 36 millió forint kiadás teljesült beruházásokra. Jelentős mértékben gyarapodtak a polgármesteri hivatal immateriális, illetve ingatlan beruházással összefüggő javai. Építéshatósági szintező mûszerre, egységes közterületi tájékoztató táblarendszerre, parkoló automatákra 11,6 milliót költöttek. Az iskolai és óvodai játszóterek bővítése mellett gépkocsit kapott a GAMESZ-konyha, a fogorvosi szolgálat pedig egy autokláv berendezéssel gazdagodott. A mûvelődési központ a mozgókönyvtári rendszer kialakításához szükséges hardver –és szoftver eszközöket szerezhette be. Az éves előirányzat 45 százalékát érte el a mûködésre fordított kiadások összege, amelynél az első félévben is a személyi jellegû kiadások tétele (önkormányzati szinten 401,5 millió) bizonyult legjelentősebbnek. A dologi és egyéb folyó kiadások összege félévig a tervezett kiadás 42 százaléka volt. Mindemellett a gazdálkodás kiegyensúlyozott volt, likviditási problémák nem merültek föl. A majd harminc oldalas, táblázatokkal kiegészített beszámoló adatsorainak hátterét először a polgármester világította meg, majd Czövek Imre, Gelencsér Hédi és Rábai József is pozitívan szólt arról, hogy a további megfontolt, körültekintő gazdálkodás lehet a város sikerének záloga.
Egy tanárral több a mûvészeti iskolában
Az Illyés Gyula Általános és Mûvészeti Iskola igazgatója a képviselő-testülethez fordult, hogy engedélyezze az intézmény pedagógusi létszámkeretének egy fővel történő emelését a mûvészeti oktatás szakfeladaton. A tanulók és szüleik igényelték ugyanis a hegedûoktatás szeptember elsejétől történő bevezetését, és a megemelkedett óraszámot az iskola csak plusz létszám biztosításával tudja ellátni. A diáklétszám fokozatos csökkenése miatt a 2004-es 74 főnyi pedagógus létszám idénre már 61 főre apadt. A leépítésekkel kapcsolatos terheket az állam részben támogatással ellensúlyozta. A támogatás egyik feltétele volt, hogy a leépített álláshelyeket öt évig nem lehet visszaállítani. Az alapfokú mûvészetoktatás terén viszont nem került sor álláshely megszüntetésre. Az intézmény költségvetését a létszámkeret egy fővel való megemelése azért sem érinti, mert a személyi juttatásokon belüli bérmegtakarítás, valamint a munkáltatót terhelő elvonások maradványa fedezi a háromhavi illetmény és közterhei összegét. A testület áldását adta hát, hogy a mûvészetoktatási szakfeladaton lévő tanári létszám négy főről ötre emelkedjék, az iskola költségvetésének terhére.
Külön napirendi pontban tárgyaltak az iskola és a városi sportcsarnok világítási rendszerének korszerûsítéséről, az energia költségek csökkentésének lehetséges irányairól. Az iskolában valamint a sportcsarnokban történt előzetes felmérés alapján a jelenlegi felhasznált beépített teljesítmény 80,68 kW. A világítástechnikai korszerûsítés eredményeként, a rendszer szabványkövetelményeinek szerinti mûködtetéséhez 47,43 kW beépített teljesítmény elegendő. Új világítástechnikai eszközök használatával akár 41 százalékos megtakarítás is elérhető, azaz 33,25 kW teljesítmény. Az iskola éves villanyszámlája bruttó 3,6 millió forint, így a spórolás mértéke elérheti a majd másfélmillió forintot. Az iskola fenntartója árajánlat bekérését rendelte el az Oktatási Minisztérium Szemünk Fénye Program és egy Környezeti és Energia Operatív Program pályázat által biztosított lehetőségek mellett azzal a zártkörûen mûködő részvénytársasággal, amelyik biztosítja az energiakorszerûsítési beavatkozást. Szakirányú vállalkozások kontrollajánlatának bekéréséről is határoztak.
Az Aquamarin és a tévé első féléves gazdálkodása
A kihasználtság terén, ha minimálisan is, de túlteljesítette üzleti tervét az önkormányzati tulajdonlású Aquamarin Szállodaipari Kft. A társaság nem halmozott fel adósságot sem az adóhatóság, sem a beszállítók, sem a szolgáltatók felé, és a helyi adókat is határidőben fizeti. Az önkormányzat, mint a hotel tulajdonosa zárt ülésrészen fogadta el a társaság könyvvizsgálói jelentéssel ellátott beszámolóját.
A Hévízi TV nonprofit Kft. mûködését és gazdálkodásának szabályozottságát is okleveles könyvvizsgáló tanulmányozta. A társaság nettó árbevétele ugyan elmaradást mutat a tervezetthez képest, a tévé üzemi tevékenységének eredményessége javult. A televízió növekvő árbevétel és szoros költséggazdálkodás mellett az első félévben viszonylag jó eredményt produkált, ami jelzi, hogy továbbra is fennáll a gazdálkodás javuló tendenciája.
Övezeti besorolás-váltás a láthatáron?
A testület első fordulóban tavaly októberben tárgyalt az Egregyi utca északi végén lévő hét hektáros terület, a volt vágóhíd környéke, építési övezetének módosítására irányuló rendezési tervi módosítás indításáról. A képviselők akkor a Hévíz átfogó településrendezési tervének módosítására irányuló feladatsorból kihagyták a fenti terület átminősítésére irányuló tervezési munka megindítását. Az ott ingatlannal rendelkező tulajdonosok képviseletében egy ügyvédi iroda viszont újból kérte a terület átminősítését a kertvárosias lakóterületből különleges idegenforgalmi területbe. A főépítészi vélemény szerint Hévízen nem cél további lakóterület növelése, hisz a meglévő új építésû lakások értékesítése is komoly nehézségekbe ütközik, az ingatlanpiac itt is telített. Még mindig sokan látnak fantáziát az idegenforgalmi befektetésekben, ami elsősorban minőségi fejlesztést generál. Az ominózus hét hektáros terület, amelynek elhelyezkedése, domborzata, környezeti kapcsolatai (egregyi szőlőhegy, karmacsi erdő) alkalmas szálloda, élményfürdő, üdülő létesítésére akkor, ha nem egy túlméretezett építménymagasságú beépítés valósul meg. Egy tájba illő, kis szintszámú, zöldbe ágyazott épületegyüttes megvalósítása lehet célszerû. A megépítése óta jól mûködő alsópáhoki Kolping Hotel lehet a jó példa. Egy ilyen beruházás a környék sok kis telkének értékét növelné, elindíthatná a környezet rendezettebbé tételét. A Klie Zoltán főépítész által támogatott javaslat szerint az övezeti módosításnak be kell kerülnie a már elindult HÉSZ és Szabályozási Terv módosítás feladatkörébe. Így a tervezők az összes államigazgatási szerv bevonásával meg tudják vizsgálni, milyen feltételekkel lehet, vagy sem, a lakóterületből idegenforgalmi területbe való átsorolást végrehajtani. Az övezeti módosításnak nincs koncepcionális akadálya: nem ellentétes sem az érvényes Településfejlesztési Koncepcióval, sem az Integrált Városfejlesztési Stratégiával. A Településfejlesztési, Természet- és Környezetvédelmi bizottság az építési szabályzatról szóló önkormányzati rendelet módosítását csak akkor és csak úgy látta támogathatónak, ha a tervmódosítást úgy rendelik meg, hogy a tervezés során a terület természeti adottságai, a területhasznosítási terv, valamint a forgalmi rend kialakítási javaslatok kerülnek elsődlegesen figyelembevételre. Az ülésen felszólalók –köztük Szarka László, Papp Gábor, Gelencsér Béla, Gelencsér Hédi, Rábai József és Füzesi Lászlóné is- abban bíztak, hogy a lakossággal és szakhatóságokkal történő egyeztetés után, a közlekedés kérdését is jól körüljárva, értelmes területfejlesztés indulhat el.
Balatoni Koncepció
Tudomásul vette a képviselő-testület a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Hosszú Távú Területfejlesztési Koncepció 2020-ig érvényes tájékoztató anyagát, amelyben a nemzetközi hírû gyógyfürdő a védett természeti értékeknél került kiemelésre. A fürdővárost az anyagban kevés konkrétum érintette és a gyógytó védelme sem kapott kellő hangsúlyt –ezt már Rábai József képviselő mondta, aki az Átfogó Tóvédelmi Program elkészültének hiányára is felhívta a figyelmet.
Önkormányzaté a patika alagsora
Az önkormányzat több mint 10 év óta bérli a városháza melletti gyógyszertár alagsori részében kialakított 138 m2 alapterületû helyiségcsoportot a Pharmanova Zrt-től. A testület még egy júniusi határozatában nyilvánította ki vásárlási szándékát az irodahelyiségekre. Az önkormányzat 80.000 ft + 20 % ÁFA árért, 13,2 millió forintos vételárért szerezte meg a 3 külön helyrajzi számon nyilvántartott ingatlanokat.
(Forrás: Nemes Norbert – a városháza sajtóreferense)