MOBIL Parkolás

Parkoljon készpénzmentesen, applikációval!

Tájékozódjon itt a parkolás működéséről és elérhetőségeiről: Parkolási Iroda Hévíz | HÉVÜZ KFT.

Hírek, aktualitások

Válasz a sajtóközleményre
A települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásairól szóló törvény lehetőséget biztosít az érintett képviselőtestületeknek arra, hogy az önkormányzati általános választást követő 6 hónapon belül kezdeményezzék a kistérségi területbeosztás megváltoztatását.

Tehát amennyiben ilyen kezdeményezésre sor kerül, annak törvényességét vitatni nem lehet. Másrészről ennek joga nem a polgármesteré, vagy polgármestereké, hanem az érintett települések képviselőtestületeié.
Hévíz város szûkebb vonzáskörzetében lévő települések közül Alsópáhok, Felsőpáhok, Rezi, Zalaköveskút, Nemesbük és Cserszegtomaj községek önkormányzatainak képviselőtestületei határozatban fejezték ki álláspontjukat, mely szerint; a jelenlegi kistérségi területlehatárolás több vonatkozásban nem felel meg azoknak a követelményeknek, amelyek alapján a térségben a fejlesztéseket, közszolgáltatásokat, illetőleg a közigazgatási hatósági jogköröket legcélszerûbben és hatékonyabban lehetne tervezni és ellátni.
Megjegyzem, hogy Zala megyében ilyen új kistérség létrehozására irányuló kezdeményezésre került sor Zalakaros és Zalalövő városok és Pacsa nagyközség képviselőtestületei és e települések vonzáskörzetébe tartozó községek képviselőtestületei részéről is.
Mindez azt bizonyítja, hogy a jelenleg érvényes kistérségi lehatárolás, területbeosztás megváltoztatásának kezdeményezése Hévíz térségében nem egyedülálló. Különösképpen nem együttmûködés-ellenes és azt, sokkal inkább a változott gazdasági, társadalmi körülmények és a megváltozott lakossági ellátási igények teszik szükségessé, mint az eddigi együttmûködéssel kapcsolatos elégedetlenség.
A kezdeményezésről egyébként időben tájékoztattam a kistérségi társulás elnökét. Közöltem vele a törvény szerint hivatalosan is kérni fogjuk a kistérségi lehatárolás megváltoztatásának véleményezését a Társulási Tanácstól. Tehát szó sem lehet arról, hogy „titkolózás, háttérben történő szervezkedés” történt volna.
A Hévíz Kistérség létrehozását, illetőleg erre irányuló kezdeményezést, a települések törekvéseit igazán mi indokolja? Erről itt röviden, idézem az egyes községi képviselőtestületek határozatának szövegét. Eszerint: „A jelenlegi kistérségi területi lehatárolás több vonatkozásban nem felel meg azoknak a követelményeknek, amelyek alapján a kistérségben a fejlesztéseket, közszolgáltatásokat, illetőleg a székhelytelepülésről ellátandó közigazgatási hatósági jogköröket célszerûen lehetne tervezni, szervezni és ellátni.
A hatályos kistérségi lehatárolás nem tükrözi a Hévíz környéki településcsoport tényleges gazdasági érdekviszonyait, e településeken élő lakosság foglalkoztatási viszonyait. Következésképpen nem felel meg a gazdaságfejlesztési, közlekedésfejlesztési, mûszaki- infrastruktúrafejlesztési közös érdekeinek és céljainak. Nem felel meg a közszolgáltatások térségi gyakorlatának és jövőben sem lehet annak megfelelő térségi egysége. A közigazgatási hatósági jogkörök ellátásának új rendje is megköveteli a kistérségi területbeosztás felülvizsgálatát (építéshatósági, okmányirodai várhatóan helyi adóval kapcsolatos hatósági feladatok stb. ellátásának változásrendje).”
A kezdeményezés objektív okai és céljai mellett természetesen beszélni lehetne azokról a szubjektív okokról is, amelyek ugyan nem döntőek, de mindenképpen figyelmet érdemelnek. Ilyenek például, hogy a Keszthely-Hévíz Többcélú Kistérségi Társulás elnökségéből a 2006. évi önkormányzati választás után – kitudja miért - kiszorították Hévíz város képviselőjét, a keszthelyi képviselőtestület a két város önkormányzata által létrehozott intézményfenntartó társulásból úgy lépett ki, hogy arról a vele társult Hévíz képviselőtestületét nem is értesítette, sikertelen maradt az éjszakai és hétvégi orvosi ügyelet közös ellátására irányuló hévízi kezdeményezés. Vagy például legutóbb, a napokban a társulási tanács elnöke úgy szólította fel lemondásra a társulás egyik legfontosabb szervének, a munkaszervezetnek a vezetőjét, hogy személyéről, illetőleg munkájáról véleményünket meg sem kérdezte.
Azt, hogy a kezdeményezés megtörtént mindenképpen elgondolkodtató! És nemcsak azoknak kellene elgondolkodniuk, akik a közigazgatási reformot csak létszámcsökkentésben és a közigazgatási hatáskörök központosítottabb ellátásában gondolják. Ráadásul egy kistérség elnevezésû, de tulajdonképpen az újabb gazdasági, társadalmi viszonyokat nem tükröző volt járási közigazgatási területbeosztás keretében.
De (azoknak is el kell gondolkodniuk, akik a nagyobb létszámú térségi társulásban csupán a saját településük presztízsét látják és, az önkormányzatok egyenjogúságáról nem valós tartalmának megfelelően gondolkodnak. Akik úgy gondolják, hogy kioktathatják, megfeddhetik, megleckéztethetik a kisebb települések önkormányzatát! Akik elvitatják azok legitim kezdeményezési jogát és korlátozni akarnak más önkormányzatokat abban, hogy településük és településük lakossága számára kedvezőbb szervezeti formát akarjanak, hogy abban gondolkozzanak és hogy annak érdekében tegyenek.
Hévíz város és a környező települések választópolgárai számára igazán elgondolkodtató lehetne, ha érdekükben álló kezdeményezéseket, intézkedéseket az egyébként általuk választott, nekik felelős képviselőtestületek nem tennék meg.
Szeretnénk, ha ezt nekünk évek, évtizedek múlva sem tudná senki a szemünkre hányi.

(Forrás: Vértes Árpád-polgármester)